Biltema mot strømmen – nå åpner vi mange flere varehus!

Biltema mot strømmen – nå åpner vi mange flere varehus!

Biltema åpner nye varehus hele tiden, i hele Norden. Årsaken er enkel: Våre kunder ønsker det!

Biltema bygger nytt og utvider samtidig eksisterende varehus. Målet er 100 varehus i Norge.

I tider der mange satser tungt på netthandel, går Biltema mot strømmen og åpner flere og større varehus. Biltema har nå 65 varehus i Norge, og målet er 100.

Vår erfaring er at kundene ønsker hele varesortimentet og sjelden har tid til å vente på levering. Derfor satser vi på store fysiske varehus som har alt på lager. Samtidig tilrettelegger vi for en bedre online-service ved blant annet å ruste opp nettsiden vår og teste ut vårt nye Kjøp & Hent-konsept. Sistnevnte er i testperioden rettet mot proffkunder i utvalgte varehus.

Biltema utvider byggsortimentet og tar inn stadig flere plasskrevende varer. Dette har bidratt til at flere av de eksisterende varehusene er blitt for små. Nå utvides de til store konseptvarehus på opptil 7500 kvadratmeter.

Et fullassortert varehus har 19 000 forskjellige varer. Et eksempel på dette er varehuset på Bryne, som nylig vokste fra cirka 1000 kvadratmeter til 7350 kvadratmeter.

Nå har Biltema konkrete byggeplaner blant annet på Furuset i Oslo, Forus i Stavanger, Voss, Stord, Mosjøen, Gol, Gjøvik, Hamar og Slitu nær Askim i Indre Østfold. Men det stopper ikke der. Biltema har følere ute over hele Norge og ser på alle steder med et godt kundegrunnlag, for eksempel Hammerfest, Florø, Halden, Lillestrøm og Ski.

Filosofien vår er kort avstand mellom kunde og varehus, vi holder handelen lokal og bremser handelslekkasjen. Det er bra for miljøet og bra for handelen i distriktene.

200 nye arbeidsplasser

Biltema har omtrent 1400 ansatte i Norge i dag. I år vil utvidelser og nyetableringer skape omtrent 200 nye arbeidsplasser hvis vi får tillatelser til å bygge. En Biltema-åpning fører ofte til at flere andre varehus etablerer seg i nærheten. For eksempel har varehuset i Nordfjordeid bidratt til en oppblomstring av handel i området.

Rask vekst

Biltema har vokst raskt de siste årene. I løpet av fem år økte driftsinntektene med over 70 prosent.

Det er ikke bare omsetningen som øker. – Sortimentet har økt kraftig, mens lavpriskonseptet er godt ivaretatt. Vi bidrar til økt konkurranse innen alle våre varegrupper, blant annet i bygge-, elektro- og sportsbransjen. Biltema satser nå tungt på bygg, fritid, sport og ikke minst på sykkel.