Vanlige spørsmål og svar

Her finner du en oversikt over vanlige spørsmål og svar.

Klikk på det aktuelle spørsmålet for å se svaret:


Hva er Mitt Biltema?

Nå gjør vi det både mer morsomt og enda lettere å være kunde hos Biltema! Med av MittBiltema har du ekstra gode fordeler på utvalgte kampanjer, du har tilgang til dine lagrede shoppinglister, og ikke minst du har dine kvitteringer digitalt og papirløst.

Logg inn eller opprett konto her

Hva er ideen og bak historien Biltema?

Biltema tilbyr i dag et bredt sortiment for hele familien innen bildeler, bilrekvisita, MC-utstyr, verktøy, kjemi, byggevarer, båtutstyr, elektronikk og produkter til hjemmet samt fritidsutstyr. Totalt markedsfører Biltema over 19 000 artikler. Vår visjon er å legge til rette økonomisk for folk til å ha bil, båt, hus, verktøy og fritidsartikler av høy kvalitet, og dermed skape en rikere fritid for alle.

Hvordan kan Biltema tilby så lave priser?

Biltema bruker ingen fordyrende mellomledd når de kjøper inn produkter. Vi har direkte kontakt og avtaler med leverandører for å kunne sikre kunden kvalitetsvarer til best mulig pris.

Hvem produserer Biltema-produkter?

Biltema kjøper produkter direkte fra produsenter over hele verden. Produktene selges imidlertid under merkenavnet Biltema, noe som betyr at vi i juridisk forstand også står som produsent.

Hvordan sikrer dere god kvalitet på produktene?

Biltema etterstreber god kvalitet på sine produkter. Den enkle tanken bak dette er at dårlig kvalitet er dyrt. God kvalitet definerer vi som at produktet skal være feilfritt og svare til kundens forventninger. For visse produktområder, som for eksempel verktøy, finnes det to tydelige kvalitetsnivåer. Det ene nivået, som kjennetegnes ved at produktene har lange garantitider, henvender seg framfor alt til kvalifiserte brukere som bruker verktøyene i yrkessammenheng. Prisen på slikt verktøy er meget konkurransedyktig i forhold til kvaliteten på produktene. Det andre nivået henvender seg til dem som vil ha godt verktøy, men ikke bruker det daglig, slik at de heller prioriterer en spesielt lav pris.

At Biltemas produkter holder riktig kvalitetsnivå testes på mange forskjellige måter. Tester, analyser og funksjonskontroller skjer både før Biltema tar inn et produkt og løpende i den tiden produktet finnes i sortimentet. Ved levering fra fabrikkene har Biltema en egen kvalitetskontroll som foretar alt fra stikkprøver til kontroller av hele leveranser, før de pakkes og sendes til Biltemas lager. Produktene har meget lav feilfrekvens.

Hvordan kan Biltema garantere at varene er tilgjengelig?

For å kunne tilby produkter av god kvalitet til lavest mulig pris, kjøper vi de direkte fra produsenter over hele verden. Leveringstiden kan til tider ta lang tid. Selv om vi gjør vårt beste for å få hjem varer, er det vanskelig å bedømme etterspørselen etter varer eller å forutse at leveranser blir forsinket når varer blir utsolgt.

Kan jeg bestille produkter fra Biltema via postordre eller hjemmesiden?

Biltema har i dag ingen postordre eller nettbutikk. Vi har valgt å fokusere på utbygging av antall varehus.

Hvordan får jeg tak i katalogen til Biltema?

Det fremste middelet for markedsføring av Biltema er Biltema-katalogen. Katalogen kommer to ganger i året, og deles ut til samtlige husholdninger rundt våre varehus. Totalt trykkes det drøyt 14 millioner kataloger per år. Vi deler også ut katalogen på ulike messer, treff og andre events, og du kan selvfølgelig hente en katalog i Biltemas varehus. Katalogen finnes også i en online-versjon.

Hvordan er Biltemas syn på arbeidsvilkår og etikk?

For oss på Biltema er det svært viktig at all vår virksomhet følger gjeldende lover og forskrifter, og at våre leverandører opptrer i samsvar med grunnleggende sosiale rettigheter og arbeidsvilkår i landene der de har sin virksomhet. Vi stiller følgende krav:

  • Alle leverandører og produsenter skal opptre i samsvar med de sosiale rettighetene som eksisterer i de respektive landene
  • Nasjonale arbeidsvilkår så som minstelønn, maksimal arbeidstid og sikkerhetsstandarder skal nøye overholdes
  • Barnearbeid skal under ingen omstendigheter forekomme, og gjeldende bestemmelser om minstealder for arbeidstakere skal nøye overholdes
  • Gaver eller andre goder skal ikke mottas fra leverandører eller samarbeidspartnere
  • Alle leverandører skal informeres om våre krav og skriftlig forplikte seg til å følge disse

Biltema kontrollerer at ovenstående regler følges ved å foreta både planlagte og spontane besøk hos leverandørene, og vi krever at våre leverandører regelmessig foretar inspeksjonsbesøk hos sine underleverandører.

Om jeg vil søke jobb hos Biltema, hvordan går jeg frem?

På vår hjemmeside finnes det en liste over ledige stillinger hos Biltema Norge. Dette finner du her.

Hvor finner jeg Biltema?

Biltema finnes i dag på mer enn 130 steder rundt om i Norge, Sverige, Finland og Danmark. I løpet av de nærmeste årene skal det bygges flere varehus. Informasjon og åpningstider for ditt lokale varehus finner du her

I Biltemas varehus finner du hele vårt sortiment, noen mindre utsalg kan ha noe begrenset utvalg. Disse er merket med * i vår katalog.

Hva skal jeg tenke på ved kjøp av bildeler?

Tenk på at ved å kjøpe bildeler kan det til din bil finnes flere alternativer enn hva vi har i vårt sortiment. Det er viktig at du sammenligner det nye produktet mot det gamle, før du monterer eller demonterer noe. Har du en bruktimportert eller ombygd bil kan den avvike fra våre anbefalinger. Tenk på at mange produkter bør monteres av en fagmann. Montèr derfor ikke selv, dersom du ikke er sikker på hvordan det gjøres.

Hva slags garanti har Biltema på produktene?

Vi har 2 års garanti på varene i vårt sortiment, med unntak av forbruksvarer som for eksempel glødelamper og slitedeler, hvor vi har 6 måneders garanti. På en del produkter tilbyr vi 3,4, 5 eller 10 års garanti – disse produktene er merket med et eget garantisymbol.

Garantitiden regnes fra innkjøpsdato mot kvittering. Om en vare som fortsatt har garanti blir ødelagt på grunn av materielle feil reparerer vi eller alternativt bytter vi den inn. Om varen ikke lenger er i vårt sortiment tilbyr Biltema en tilnærmet erstatningsvare. Det er Biltema som avgjør hva som er en tilnærmet erstatningsvare.

For øvrig følger vi forbruks- og kjøpsloven. Kassakvittering gjelder som garantibevis og ved returnering av varen.

Hva gjør jeg om jeg vil returnere en vare?

Ved kjøp hos Biltema har du 30-dagers åpent kjøp, noe som betyr at du kan få pengene tilbake når du returnerer din vare. Du kan levere tilbake i hvilket varehus du vil.

Hva gjør jeg om jeg angrer på kjøpet mitt eller vil bytte varen?

Kontakt kundeservice på ditt nærmeste varehus. OBS! Husk å ta med kvitteringen. Varene byttes eller refunderes dersom følgende vilkår er oppfylt:

  • Varen er ubrukt, det vil si ikke brukt eller skadet
  • Originalemballasjen er uskadd, det vil si brukbar. Oljer, kjemikalier og andre produkter som mangler forsegling byttes ikke
  • Kvittering må tas med
  • Byttet eller tilbakekjøp skjer innen 30 dager etter kjøpet. Disse reglene gjelder uten unntak.
  • Tilbudsvarer refunderes ikke.

Hvordan gjør jeg en reklamasjon?

Dra til ditt nærmeste varehus og ta med deg varen og kvitteringen. Om det dreier seg om større produkter, kontakt varehuset først via telefon eller e-post. Den sentrale kundeservicen tar seg ikke av reklamasjoner.

Når kan jeg komme i kontakt med kundeservice?

Ved Biltemas Norske kundeservice sitter vårt serviceinnstilte personale klare til å hjelpe deg. Mandag til fredag mellom klokken 08.00-18.00, og lørdag 09.00-16.00 kan du bruke vår Chat-funksjon. Mandag til fredag mellom klokken 08.00-20.00 og lørdag 09.00-18.00 er telefonen betjent.

Jeg har flere spørsmål, hvordan tar jeg enklest kontakt med dere?

Du kan nå oss via kundeservice@biltema.no eller via telefon 22 22 20 22 under våre åpningstider. 

Biltema benytter normale takster på telefon (Gratis med abonnementer som har fri bruk av tale).

Hvilken dokumentasjon finnes på deres produkter?

Med vårt Dokumentsøk kan du søke etter, og laste ned hjemmemanualer. EG-forsikring, sikkerhetsdatablad og faktablad med innholdet i mange av våre produkter.

Er produktene deres testet av utenforstående?

Produktene våre er ofte med i tester som blir gjort av utenforstående og resultatene kommer frem i ulike medier. Noen av testene vi har utført finner du her.

Hvordan finner jeg ut om en vare finnes i mitt lokale varehus?

Til høyre for varene på vår hjemmeside fins det et grønt plusstegn der du kan legge de til i en innkjøpsliste som kan skrives ut. Legg artikkelen inn i innkjøpslisten og gå til listen øverst i høyre hjørne. Gjennom å velge det varehus du tenker på å besøke, får du vite hvor i varehuset du finner og også lagersaldo og hylleplass. Vår lagersaldo er en indikasjon på tilgjengeligheten. Kontakt varehuset dersom du ønsker større mengder av en bestemt artikkel.

Hvilke mobiltelefoner støtter Biltema sin app?

Vår app «Biltema» finnes i dag for iOS og Android OS.

Hvordan ser videreutviklingen av Biltema-appen ut?

Appen vår støtter i dag søk på hele vårt sortiment, og bildeler med hjelp av bilregistreringsnummer. Nye funksjoner vurderes og vi kommer til å videreutvikle appene videre ut i fra kundenes ønsker og krav.