Biltema Airshow

Biltema Airshow kommer fra vår grunnlegger Sten-Åke Lindholm og hans store flyinteresse. Formålet med Biltema Airshow er å gi besøkende en ekstraordinær opplevelse og samtidig formidle et stykke flyhistorie. Dette er noe både unge og gamle setter pris på.

Biltema Airshow byr på oppvisninger med våre to fantastiske fly:

  • Vickers Supermarine Spitfire Mk. XVI
  • North American P-51D Mustang
Vis transkripsjon
  1. Biltema Airshow flyr med RNorAF F-16 i forkant av Flydagen Sola 2019.
  2. Turen starter ved Haugesund lufthavn, gjennom Lysefjorden og forbi Prekestolen og avslutter over Stavanger før landing på Sola.
  3. Video Biltema Airshow Ekstra klipp fra 331 Skvadron RNorAF Knut Åshammer
  4. Stillbilde Eirik Østensjø
  5. Musikk Don't Lie To Inner Child by Sergey Cheremisinov licensed under a Attribution-NonCommercial License. http://freemusicarchive.org
 

Biltemas Spitfire er versjonen LF Mk.XVIe, som er nesten identisk med den mest legendariske versjonen Mk. IX, og bygd i Castle Bromwich i 1945. Flyet ble ferdig idet andre verdenskrig tok slutt, og ble derfor aldri tatt i bruk i krig. Det ble satt bort til 1949 og fikk kun tre år i aktiv tjeneste før det igjen ble tatt ut av bruk i 1952.

Da var det jetfly som var framtiden for RAF, Royal Air Force, i Storbritannia. I 2005 begynte en omfattende renovering av SE-BIR, som flyet heter i Sverige, og denne pågikk i to år før det igjen var tilbake til sin fordums glans. I mai måned kom flyet til Ängelholms flyplass, og i de siste fem årene har pilot Pär Cederqvist fløyet ca. 250 timer i Spitfiren. ”Den flyr bra, den svinger bra. Det er like lekkert som det ser ut,” sier Pär om hvordan det er å fly med Spitfire.Biltema Airshow er fellesnavnet for flyoppvisningen som oftest blir holdtved åpning av nye varehus, men som også viser seg fram på fly-dager, og som alltid gir publikum en opplevelse utover det vanlige, samtidig som det formidler flyhistorie.

I tillegg til Spitfire inngår også det klassiske amerikanske jagerflyet P-51D Mustang i Biltema Airshow. ”Spitfiren veier mindre enn Mustangen, noe som gjør den smidigere i luften. I tillegg gir vingens utforming Spitfiren bedre egenskaper i lave hastigheter. Mustang har metallpropell med mer masse enn trepropellen i Spitfire. Det merkes ikke minst når man starter motoren. Mens Mustangen går i gang litt sakte, starter Spitfiren straks. Gyrokreftene fra propellen er følgelig litt mer markante i Mustang, den går litt mykere i luften, mens Spitfiren er mer ujevn og kan være litt mer besværlig å fly når det er mye turbulens,” forteller Pär om forskjellene mellom de to flyene.

Begge flyene har den klassiske Rolls Royce Merlin-motoren, som er utviklet i England. Samme motor ble produsert også i USA under navnet Packard Merlin. De første versjonene hadde drøyt 900 hestekrefter, mens senere forbedringer på motorene gjør at de kan yte oppimot 1700 hestekrefter.

Vickers Supermarine Spitfire Mk. XVI

  • Motor: Packard Merlin 266
  • Starteffekt: 1580 hk
  • Spennvidde: 11,2 m
  • Lengde: 9,6 m
  • Maks startvekt: 3,4 ton

Maks hastighet: 660 km/h

  • Maks rekkevidde: 815 km

 

North American P-51D Mustang

  • Motor: Packard Merlin 1650-9 V12
  • Starteffekt:1500 hk
  • Spennvidde: 11,3 m
  • Lengde: 9,8 m
  • Maks startvekt: 4,5 ton
  • Maks hastighet: 800 km/h
  • Maks rekkevidde: 1400 km