Hvert år flytter tusenvis av mennesker i Norge, og i hver eneste bolig som forlates til fordel for en ny, er det tusenvis av gjenstander som skal pakkes ned og tas med til den nye boligen.

Et godt utgangspunkt for flyttejobben er å starte planleggingen så tidlig som mulig. Bestem en dato og ta kontakt med flyttebyråer og venner i god tid før slik at du har alt på stell når dagen kommer. Begynner du samme dag som du faktisk skal flytte skaper du unøvendig stress, og risikerer å slurve med pakkingen som kan føre til at glass og andre gjenstander går i stykker.

Deretter er det lurt å sortere det du skal ha med deg videre til den nye boligen, og det du ikke trenger. Dersom du har større ting som møbler, seng, eller benker som du ikke har tenkt å bruke, så kan du selge dette eller gi bort mot henting på Finn. Da slipper du å måtte kvitte deg med ting du ikke har bruk for selv, samtidig får noen andre nytte av møblene.

Husk at du også kan gi bort brukbare ting som klær til gjenbruksbutikker eller loppemarkeder, så det gir nytte for andre andre istedenfor å kastes.

Nå som du har satt en dato og fått kontroll på alle tingene kan du begynne å tenke på hva du trenger for å pakke ned alle tingene du skal ha med deg videre.

  • Flytteesker
  • Strekkfilm
  • Flytteteppe
  • Bobleplast, bølgepapp eller kraftpapir
  • Innsatser til flytteeskene
  • Presenning eller kapell

Strekkfilm sikrer gods på paller, møbler og flytteesker, mens et flytteteppe beskytter møbler, TV'n, og andre store gjenstander under transport. Har du ømfintlige gjenstander så kan disse pakkes inn i bobleplast, bølgepapp ellkraftpapir slik at de er godt sikret under transport. Innsatser til flytteeskene beskytter glass som vinglass, drikkeglass og kopper og reduserer risikoen for at de knuser. Regner det ute er det et godt tips å bruke kapell på tilhengeren for å skjerme flyttelasset mot regn og vind.

950x580_innsatser.jpg

Når du starter med å fylle alle flytteeskene med innhold bør du tenke så systematisk som mulig. Det krever litt ekstra tid, men lønner seg i lengden ved at du slipper å omorganisere på nytt. Merk innholdet i alle ekser, bager og bokser slik at du vet hva som er inni når du skal pakke alt ut igjen.

Merker du boksene med hvilket rom i den nye boligen de skal plasseres i, så unngår du å flytte alt rundt igjen senere. Det letteste er å nummerere alle rommene i boligen og sette samme tall på eksene. Det gjør det enkelt å forholde seg til for alle som hjelper til da det krever minimal kjennskap til romminndelingen i boligen.

En pakke- eller lagetralle sparer ryggen og som gjør at du slipper å bære alt som skal ut av leiligheten eller huset og ut til bilen.

Lykke til med organiseringen!