Disse grepene bør du gjøre for at bilbatteriet skal fungere best mulig

Disse grepene bør du gjøre for at bilbatteriet skal fungere best mulig

Synes du det er kaldt for tiden? Det gjør bilbatteriet ditt også. Når gradestokken kryper under nullstreken må du skjenke det en ekstra tanke, og gjerne gjøre noen enkle grep som hjelper batteriet med å fungere som det skal.

Mange bekker små

Å bli stående med strømløs bil er ille nok når gradestokken viser røde tall. Når temperaturen i tillegg kryper under null, og kanskje langt ned på minussiden, er det straks verre. I beste fall er det svært upraktisk, i verste fall kan det være direkte farlig. Uansett vil du selvfølgelig prøve å unngå slike problemer!

Moderne batterier lades riktignok ikke ut like lett som i «gamle dager», men det kan fortsatt skje. Og sjansen er atskillig større om vinteren, enn i årets varmere måneder. Vinterkulden hindrer batteriet i å yte sitt beste, og dersom du ikke er påpasselig kan dette føre til problemer. Ifølge NAF er den vanligste grunnen til at bilbergerne deres må rykke ut, at startbatteriet ikke yter nok til å dra rundt startmotoren som får liv i bensin- eller dieselmotoren.

Elbiler har selvfølgelig ikke dette problemet, siden de ikke har en startmotor, men elbiler kan også ha et eget 12-voltsbatteri som trenger vedlikehold.

Tung tid for batteriet

Veldig kort forklart er det fysiske lover som ligger bak det at kulden er en utfordring for batterier. Her til lands er det også rent praktiske hensyn som gjør utfordringen enda større. Ting som stolvarme og klimaanlegg eller vifte, og varmetråder i bakrute og speil trekker ekstra strøm. Hver for seg er ikke dette noe som legger veldig stor belastning på batteriet, men til sammen kan det bli nok til å ha en effekt.

Kjørevanene dine er et annet moment som påvirker ytelsen til batteriet. Dersom du stort sett kjører småturer, for eksempel til og fra jobb, kan det hende at batteriet ikke får ladet seg skikkelig opp. Da bør du være litt ekstra påpasselig om vinteren.

Kjekt å ha

Kulde gjør også at et bilbatteri ikke lades like effektivt som til vanlig. Mangelfull lading øker ikke bare sjansen for at du kan bli stående med strømløs bil, det korter også levetiden til batteriet.

En batterilader er en rimelig forsikring mot vanskelige situasjoner som følge av flatt batteri. Selv om du ikke har opplevd problemer med batteriet, kan det være lurt å lade det en eller to ganger i løpet av vinteren. Biltema har mye forskjellig å velge mellom, så det er opp til deg om du føler det duger med en enkel og grei lader til noen hundrelapper, eller vil gå for hakket mer avanserte og kraftige varianter.

bilbatteri-body_950x660_3.jpg
En starthjelp kan vise seg å være gull verdt å ha i bilen. Dette er en kompakt og kraftig strømkilde som kan få bilen i gang igjen dersom batteriet av en eller annen grunn er flatt. Dersom du har gjentagende problemer vil ikke en starthjelp være noen varig løsning, men den kan i det minste få start på bilen, slik at du kommer deg et sted og får undersøkt batteriet.

Renslighet er en dyd, også for batterier. De liker rene og pene poler, slik at strømmen får flyte uhindret. Rengjør og smør polene med syrefritt fett. Dette forhindrer oksidering, og sikrer god kontakt.
Startkabler bør man absolutt ha i bilen, gjerne med overspenningsvern. Men her er det viktig å holde tunga rett i munnen: Tidligere var regelen at man skulle sette pluss på pluss, og minus på minus, på bilen som trenger starthjelp. På de fleste moderne biler holder man seg imidlertid unna minuspolen, og finner heller et sted på motoren som har jording. Enkelte av dagens biler har også et eget «jordingspunkt» hvor man skal feste startkabelen.
Gjør man feil, risikerer man å gjøre stor skade. I verste fall svir man av den elektroniske «hjernen» på bilen og setter alt elektronisk ut av spill. Da snakker vi særdeles kostbar reparasjon, så det lønner seg absolutt å lese litt i instruksjonsboken før man setter i gang.

bilbatteri-body_950x580_2.jpg

Tåler å gå tom

Selv om du opplever å ha flatt batteri, betyr ikke det nødvendigvis at du må kjøpe et nytt. Dagens batterier skal tåle dette, og selv om det kanskje svekkes litt i forhold til maks ytelse da batteriet var flunkende nytt, skal det være fullt brukbart bare du får ladet det opp igjen.

Noen velger likevel å kjøpe nytt batteri, og ha det gamle i bakhånd. Dersom du setter bort batteriet for lagring, må du sørge for at det er fulladet først. Likevel kan det være lurt å lade det en gang i blant. Sørg for at batteriet er rent og pent før du setter det bort, og oppbevar det i et tørt og svalt rom. Kulde er som sagt skadelig for batterier, men det skal heller ikke være for varmt.