Denne tabben gir deg dårlig sikt

Denne tabben gir deg dårlig sikt

God sikt er essensielt både for kjørekomfort og sikkerhet, og da må frontruten være ren. Da er det noen grunnleggende tips du må følge – og én tabbe du bør unngå.

Vi vet alle hvor irriterende det er å ha flekker på brilleglassene, og det er ikke noe bedre å ha møkkete ruter på bilen. For deg som sjåfør kan skitne ruter gjøre at du må anstrenge deg for å se skikkelig, noe som ikke bare er ukomfortabelt. Er turen lang nok, kan du bli sliten og uoppmerksom, altså rett og slett en dårligere sjåfør.

Renslighet er altså ikke bare en dyd, når det gjelder bilruter. Det har også med trafikksikkerhet å gjøre. Men, det er også fullt mulig å tråkke feil, og gjøre vondt verre.

Vask ruta hjemme

Først og fremst må du selvfølgelig sørge for at frontruten (og selvfølgelig også bakruten) er ren. En skikkelig rens i ny og ne gjør godt.
Selv om dagens bensinstasjoner ligner mer på gatekjøkken med kiosk, tilbyr de fleste fortsatt utstyr for å vaske over frontruten. Da går det imidlertid gjerne litt raskt i svingene, siden man er på farten og vil bli fort ferdig. Kanskje står det også biler og venter på å slippe til ved pumpen, og da ønsker man ikke å være han fyren som står og gnikker på frontruten sin i flere minutter.

Derfor er det kjekt å ha utstyr tilgjengelig slik at man kan gjøre dette hjemme, i ro og fred. Biltemas frontrutevasker med teleskopskaft og mikrofiberklut fikser biffen. Spesielt hvis du kombinerer med et skikkelig glassrensemiddel, som Biltemas Glassrens Premium, som er effektiv både mot vanskelig smuss, trafikkfilm, insektrester og annet som frontruten blir utsatt for, uten å sette igjen irriterende striper. Eller du kan gå for Vannavvisende glassrent, som bedrer sikten ved at vannet på frontruten perler seg.

Livets vann

Med rene ruter er du klar for å legge ut på kjøretur. Så er jo livet en gang så urettferdig, at rutene ikke holder seg rene, men trenger hjelp der også. Det er nok ganske mange av oss som heller hadde sett at bilprodusentene satset mindre på å utvikle selvkjørende biler, og mer på selvrensende ruter, men i uoverskuelig fremtid må vi nok gjøre jobben selv. Da er spylervæske en uvurderlig hjelp.

Omsl140_2078_R.jpg
Alle liker ikke den klassiske lukten av spylevæske, selv om enkelte av oss har vokst opp med den, og har såpass kjære minner forbundet til lukten at vi nesten kunne brukt den som etterbarberingsvann (10 av 10 hudleger anbefaler nok ikke dette). I dag har man heldigvis flere valgmuligheter her også. For eksempel Biltemas ferdigblandete spylervæske med duft av eple eller sitron. Denne er beregnet for sommerbruk, og er skånsom mot lakk, viskerblad og gummilister. For ikke å glemme at man slipper klaging fra bak- og passasjersetet.

Når høsten nærmer seg bør man imidlertid ha i bakhodet at man har sommerversjonen på spylervæsketanken. Kuldegradene har jo en tendens til å komme brått på mange steder her til lands.

Du kan også kjøpe konsentrert spylevæske, som du blander ut etter å ha tatt en kikk på værmeldingen eller gradestokken. «Oppskriften», altså blandingsforholdet mellom vann og spylervæske du bør bruke etter hvor kaldt det kan bli, står enkelt forklart på etiketten.

I tillegg har Biltema et produkt kalt Siktforbedrer, som hjelper til å rengjøre lykter og frontrute. Det selges som konsentrat, og kan blandes med vann og spylevæske.

Vindusviskere

Selv om spylervæske er helt essensielt for at du skal ha god sikt, er det ikke noe vidundermiddel. Dersom vindusviskerne dine er gamle eller skitne, hjelper det ikke å spyle ned ruten. Spylervæsken løser opp smusset, men den trenger effektive viskere for å fjerne skitten.

Vindusviskerne er, i likhet med ruten, stadig utsatt for smuss, skitt og veistøv. Derfor bør du sjekke ståa på viskerne dine når du har kjørt en stund. De bør byttes hvis du merker at de begynner å gjøre en dårlig jobb. Biltema har et bredt utvalg av viskere, fra modeltilpassede til mer universelle viskere.

58-2800 (4).jpg
Å bytte viskerne greier selv gamle tante på 82, stort lettere «inngrep» på bilen finnes det vel ikke. Fremgangsmåten er også enkelt forklart på pakningene. Men dersom du er usikker på hvilken type visker du trenger, tar du med den gamle viskere til Biltema. Der får du hjelp til å plukke ut en ny.

Det er imidlertid ikke sikkert at du må bytte, kanskje duger det med en rens av vindusviskerne. En god fettløser får bort avleiringer og møkk, og forlenger levetiden til viskerne. Men det er her en del tabber seg litt ut; det kan være vanskelig å få vasket bort alt av avfettingsmiddel, og da sitter man igjen med en tilklint rute og er like langt – eller kanskje man til og med er verre stilt enn i utgangspunktet.

Noen sverger derfor til et enkelt og velbrukt triks: Rødsprit. Men også her må du være forsiktig. Gummien på viskerne er veldig tynn ytterst, og kan ta skade dersom den er i kontakt med rødspriten for lenge. Enkelte er derfor litt skeptisk til å bruke rødsprit til dette, men dersom man er rask og nøye, bør det ikke være noe problem: Hell rødsprit på en fille, tørk godt av viskerne, og skylle av rødspriten umiddelbart. Du kan for eksempel ha en bøtte vann stående klar, som du skyller viskerne i. Pass på at du får av alt, og gi gjerne viskerne en skikkelig dusj med vannslangen etter runden i bøtta. Så tørker du av viskerne med en ren fille.

Dette kan virke litt omstendelig for enkelte, og vindusviskere har uansett begrenset levetid. Er du usikker på fremgangsmåten, eller kvaliteten på gummien på viskerne, er nok det enkleste og tryggeste å bytte viskere.