Biltema Airshow

Biltema Airshow

Biltema Airshow kommer fra vår grunnlegger Sten-Åke Lindholm og hans store flyinteresse. Formålet med Biltema Airshow er å gi besøkende en ekstraordinær opplevelse og samtidig formidle et stykke flyhistorie. Dette er noe både unge og gamle setter pris på.

Biltema Airshow byr på oppvisninger med våre to fantastiske fly:

  • Vickers Supermarine Spitfire Mk. XVI
  • North American P-51D Mustang

Biltemas Spitfire er versjonen LF Mk.XVIe, som er nesten identisk med den mest legendariske versjonen Mk. IX, og bygd i Castle Bromwich i 1945. Flyet ble ferdig idet andre verdenskrig tok slutt, og ble derfor aldri tatt i bruk i krig. Det ble satt bort til 1949 og fikk kun tre år i aktiv tjeneste før det igjen ble tatt ut av bruk i 1952.

Da var det jetfly som var framtiden for RAF, Royal Air Force, i Storbritannia. I 2005 begynte en omfattende renovering av SE-BIR, som flyet heter i Sverige, og denne pågikk i to år før det igjen var tilbake til sin fordums glans. I mai måned kom flyet til Ängelholms flyplass, og i de siste fem årene har pilot Pär Cederqvist fløyet ca. 250 timer i Spitfiren. ”Den flyr bra, den svinger bra. Det er like lekkert som det ser ut,” sier Pär om hvordan det er å fly med Spitfire.Biltema Airshow er fellesnavnet for flyoppvisningen som oftest blir holdtved åpning av nye varehus, men som også viser seg fram på fly-dager, og som alltid gir publikum en opplevelse utover det vanlige, samtidig som det formidler flyhistorie.

I tillegg til Spitfire inngår også det klassiske amerikanske jagerflyet P-51D Mustang i Biltema Airshow. ”Spitfiren veier mindre enn Mustangen, noe som gjør den smidigere i luften. I tillegg gir vingens utforming Spitfiren bedre egenskaper i lave hastigheter. Mustang har metallpropell med mer masse enn trepropellen i Spitfire. Det merkes ikke minst når man starter motoren. Mens Mustangen går i gang litt sakte, starter Spitfiren straks. Gyrokreftene fra propellen er følgelig litt mer markante i Mustang, den går litt mykere i luften, mens Spitfiren er mer ujevn og kan være litt mer besværlig å fly når det er mye turbulens,” forteller Pär om forskjellene mellom de to flyene.

Begge flyene har den klassiske Rolls Royce Merlin-motoren, som er utviklet i England. Samme motor ble produsert også i USA under navnet Packard Merlin. De første versjonene hadde drøyt 900 hestekrefter, mens senere forbedringer på motorene gjør at de kan yte oppimot 1700 hestekrefter.

Vickers Supermarine Spitfire Mk. XVI

  • Motor: Packard Merlin 266
  • Starteffekt: 1580 hk
  • Spennvidde: 11,2 m
  • Lengde: 9,6 m
  • Maks startvekt: 3,4 ton

Maks hastighet: 660 km/h

  • Maks rekkevidde: 815 km

 

North American P-51D Mustang

  • Motor: Packard Merlin 1650-9 V12
  • Starteffekt:1500 hk
  • Spennvidde: 11,3 m
  • Lengde: 9,8 m
  • Maks startvekt: 4,5 ton
  • Maks hastighet: 800 km/h
  • Maks rekkevidde: 1400 km