60 år med lave priser

60 år med lave priser

Biltema har presset prisene i 60 år. Alt begynte i 1963 med en innkjøpsreise til Andorra på jakt etter ekstralys. Dette var begynnelsen på muligheten til å kunne tilby kvalitet til lave priser.

Året er 1963. The Beatles slipper sitt første album, og John F Kennedy er president i USA. Biltemas grunnlegger Sten-Åke Lindholm stilte spørsmålet, hvorfor er bilreservedeler og biltilbehør så dyrt?

Det hele begynte med en reise til Andorra i en beige Volvo Amazon Sport. Sten-Åke Lindholm oppdaget at ekstralys kostet 20 kroner der, sammenlignet med Sverige der prisen var hele 72 kroner. Han kjøpte 50 ekstralys og solgte dem raskt, deretter bestemte han seg for å kjøpe ytterligere 500.

I 1963 startet postordresalg av biltilbehør i en enkel katalog. Navnet kom til ved en tilfeldighet, "Tema" kom fra det hvilende firmaet Tema Byggdetaljer. Etter en tid la han til ordet "bil" for å skape et mer beskrivende navn.

Sten-Åke leide et lokale i en rivningshus i Linköping, og timingen var perfekt. Massebilismen var akkurat på vei opp, men bilprodusentene hadde monopol på bildeler og solgte dem til høye priser. Sten-Åke kjøpte de samme bildelene fra

tyske leverandører til betydelig lavere priser og kunne dermed selge dem til konkurransedyktige priser og raskt bygge opp en kundebase.

Med tiden har Biltema ekspandert i raskere takt og har i dag vokst til en detaljhandelsgigant med 167 butikker rundt om i Norden. Til tross for denne veksten har de alltid holdt fast ved sitt opprinnelige løfte om kvalitet til lave priser, noe som har gjort dem til en elsket detaljhandel for mange kunder.