Generelle vilkår og betingelser "Kjøp & Hent"

1. Generell kjøpsinformasjon

Disse generelle vilkårene "Kjøp & Hent" gjelder mellom deg som forbruker og Biltema Norge AS, org. Nr. 882 692 302 ("Biltema Online") når du handler online på www.biltema.no ("Biltema Online") og henter varen i det valgte Biltema varehus.

Du kan bare handle på Biltema.no hvis du har myndighet og rett til å inngå en avtale.

Biltema reserverer seg for eventuelle feil priser, tekster, bilder og for eventuelle prisendringer. Dette gjelder informasjon på Biltema.no, katalog og i våre reklame per post - og øvrig markedsføring og markedsføringsmateriell. Biltema har rett til å rette opp slike feil, endre og/eller oppdatere informasjonen.

Kontaktinformation:

Biltema Norge AS
Org.nr: 882692302
Adresse: Industrivegen 17 C, 2069 Jessheim
Epost: kundeservice@biltema.no
Telefon: 22 22 20 22

2. Bestilling og kjøp av varer

Når du bestiller varer på Biltema.no, inngår du en kjøpsavtale når du velger å bekrefte bestillingen din på Biltema.no. Biltema vil sende en bekreftelse på kjøpet via SMS og/eller e-post til kontaktinformasjonen du oppga ved bestilling.

Bestilte varer forblir Biltemas eiendom til det er fullt betalt.

2.1 Endring av ordre

Hvis du oppdager feil i bestillingen din, er det viktig at du kontakter det valgte Biltema varehuset umiddelbart for å endre bestillingen.

Ved åpenbare feil (f.eks. feil pris, trykkfeil osv.) Forbeholder Biltema seg retten til å rette opp feilen i etterkant. Hvis du ikke er fornøyd med vår korreksjon, har du rett til å kansellere bestillingen.

2.2 Informasjon om produktet

Informasjon om et enkelt produkt presenteres på Biltema.no i forbindelse med kjøpet av produktet. For komplett informasjon om produktet, se produktemballasjen.

2.3 Lagersaldo

Den faktiske lagerstatus for en vare i det respektive Biltema varehuset oppgis via Biltema.no i forbindelse med ordren. Hvis Biltema merker at bestillingen din ikke kan leveres fullt ut på grunn av eventuelle avvik i lagerstatus på Biltema.no, vil det aktuelle Biltema varehuset kontakte deg. Du vil da selvfølgelig ha rett til å kansellere eller endre bestillingen. Biltema forbeholder seg retten til ikke å oppfylle en ordre i tilfelle varen er utsolgt eller i tilfelle teknisk svikt. Det samme gjelder hvis lagersaldoen er endret fra bestillingstidspunktet til bestillingen din blir hentet av deg i det aktuelle Biltema varehuset. I slike tilfeller vil biltema refundere enhver betaling som er gjort til deg i samsvar med betalingsløsningen nedenfor.

3. Priser og betalingsmetoder 

Prisen for varene du bestiller er prisen som er oppgitt på Biltema.no dagen du bestilte eller når du sist endret bestillingen, med forbehold om trykkfeil eller andre feil. Alle priser er inkludert mva.

Vi tilbyr betalingsalternativer i samarbeid med Resurs Bank. I forbindelse med dette kan det skje at dersom kjøp ikke fullføres, blir tilbakebetalingen håndtert av Resurs Bank ved at det reserverte beløpet frigjøres eller betalingen krediteres. 

Direkte bank betaling

Etter at du har bekreftet kjøpet i Biltema Online kassen, blir du videresendt til nettbanken din for å fullføre betalingen. Pengene blir trukket direkte fra kontoen din når du godkjenner transaksjonen.

Kortbetaling

Kjøpet gjennomføres med VISA eller Mastercard. Etter at du har bekreftet kjøpet i Biltema online kassen, må du angi kortinformasjonen din for å fullføre ordren, og prisen for bestillingen vil bli reservert på kontoen din. Transaksjonen gjøres med SSL-kryptering, noe som betyr at ingen uautorisert personer kan se informasjonen din. Selve kortbeløpet vil kun skje etter at bestillingen din er hentet av deg på Biltemavarehuset. Det kreves dekning på kortet du har valgt å betale med ved bestilling og betaling. Hvis det oppgitte kortet ikke kan belastes når du henter varene, har Biltema rett til å kansellere kjøpet eller kreve betaling på forhånd.

Ressurs Bank fakturaløsning

Sammen med Resurs Bank tilbyr vi deg betaling via faktura. Ved betaling via faktura kan fakturagebyr påløpe. Du har alltid 30 til 60 dagers kreditt. Gjennom kjøpet, i tillegg til disse generelle vilkårene "Kjøp & Hent", godtar du også Resurs Banks vilkår og betingelser for fakturaer, se vilkårene her.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

Biltemakortet

Tilbys i samarbeid med Resurs Bank. Her kan du enten betale med et eksisterende kort eller søke om et nytt. Du trenger ikke ny kredittinformasjon for fremtidige kjøp, og du kan søke om utvidet kreditt om nødvendig. Det grunnleggende kravet til Biltema-kortet er at du er minst 18 år og ikke har noen betalingsanmerkninger. Ved søknad lages en tilpasset kredittrapport. Se også spesielle forhold for Biltema-kortet.

Tilleggsinformasjon om Kjøp & Hent Drive in

Varene dine anses som å være leverte, når du har fått dem utlevert i din bil ved ditt Biltema varehus. Varene er klare til henting 2 timer etter at du har mottatt Biltemas bekreftelse på ditt kjøp per SMS eller e-post via de kontaktopplysningene, du oppga på bestillingstidspunktet.

Dersom bestillingen er gjennomført 2 timer eller mindre, før varehusets stengetid, kan varene hentes neste dag.

Følg skilt og anvisninger for "Kjøp & Hent Drive In", når du ankommer ditt Biltema varehus.

For at sikre at du er ankommet varehuset, og at dine varer leveres til din bil, ber vi deg gjøre følgende, når du er fremme ved hentestedet:

  1. Når du er fremme ved hentestedet melder du din ankomst ved å klikke på knappen "Meld ankomst" som du har fått tilsendt tidligere.
  2. Venligst oppgi ditt registreringsnummer slik at våre ansatte vet hvilken bil de skal levere varene til. Du kan enten gøre dette via den tilsendte SMS eller e-post.
  3. Forsikre deg om at bagasjerommet er åpnet. 

Ved å gjøre dette aksepterer du våre brukerevilkår for Kjøp & Hent Drive In, og at dette bekreftes med en kvittering for at du har mottatt varene dine.

Dersom du ikke henter varene innen 48 timer etter at du har mottatt en ordrebekreftelse, oppheves køpet og beløpet tilbakebetales.

4. Leveringsinformasjon

Varene dine anses som levert når du henter dem i det valgte Biltema varehuset. Varene kan hentes 2 timer etter mottatt Biltemas bekreftelse på kjøpet via SMS eller e-post via kontaktinformasjonen du oppga ved bestilling.

Hvis en bestilling blir lagt inn 2 timer eller mindre før stengingen av nåværende varehus i Biltema, kan henting finne sted dagen etter.

Følg skiltene til "Kjøp & Hent" disken i varehuset hvor du kan hente varene dine. For å sikre at varene dine blir hentet av deg, eller personen du har satt som avhenter, må du eller vedkommende vise ID og mottatt bekreftelse på bestillingen. Enhver representant må vise legitimasjon.

Hvis du ikke henter varen din innen 48 timer etter mottakelsen, vil kjøpet bli kansellert og pengene dine tilbakebetalt.

5. Angrerett, åpent kjøp og klager

5.1 Angrerett

I henhold til angrerettloven har du rett til å kansellere kjøpet innen 14 dager fra dagen etter at du, eller noen på dine vegne, har hentet bestillingen i det aktuelle Biltema varehuset. Angreretten gjelder ikke de produktene der du har brutt forseglingen, og heller ikke dersom produktene ikke er egnet for retur på grunn av helse- eller hygieniske årsaker eller produkter som raskt kan forringes eller bli for gamle. Angreretten gjelder heller ikke for produkter som er produsert i henhold til instruksjonene dine eller som ellers har et tydelig personlig preg.

Du som ønsker å utøve angreretten din, kan komme til ditt Biltema varehus med produktet og kvitteringen din og kunngjøre at kjøpet angres. Du kan også sende en klar og tydelig melding til Biltema (kontaktinformasjon blir gitt nedenfor) om din beslutning om å kansellere kjøpet. Skriv inn navn, adresse og annen relevant informasjon, f.eks. ordrenummer, kvitteringsnummer og navn på varen i meldingen. I forbindelse med dette må du fylle ut et avbestillingsskjema som tilsvarer det som finnes i lenken nedenfor. Vi anbefaler at du bruker avbestillingsskjemaet som det norske forbrukerrådet har produsert og som du finner her.

For å kunne utøve din angrerett i tide, må du enten komme til ditt Biltema varehus og varsle om at du angrer på kjøpet som ovenfor, eller sende angreretts skjemaet til Biltema innen 14 dager fra dagen etter at du, eller noen på dine vegne, har hentet varene i det aktuelle Biltema varehuset.

Du må også returnere varene til Biltema for egen regning uten unødig forsinkelse og i alle fall senest 14 dager etter datoen da du varslet Biltema din beslutning om å utøve angreretten. Biltema vil tilbakebetale verdien av varene som omfattes av angreretten med et eventuelt fradrag for verdireduksjon som følge av din håndtering av varen som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon.” 

Tilbakebetalingen vil skje uten unødig forsinkelse og senest innen 14 dager fra dagen Biltema eller Biltema varehuset mottok ditt vedtak om å utøve angreretten og forutsatt at varehuset mottok produktet på det tidspunktet.

5.2 Åpent kjøp

Når du kjøper fra Biltema har du, i tillegg til angreretten, 30 dager åpent kjøp fra den dagen du, eller noen på dine vegne, hentet ordren i det aktuelle Biltema varehuset. Dette betyr at du kan få pengene tilbake når du returnerer varen. Du kan gå tilbake til hvilket av Biltemas varehus du selv ønsker.

Kontakt kundeserviceavdelingen umiddelbart i ditt nærmeste Biltema varehus. NB! Ikke glem å ta med kvittering. Varene byttes eller kjøpes tilbake hvis følgende vilkår er oppfylt:

  • Varen er ubrukt, dvs. ikke ødelagt eller skadet.
  • Originalemballasjen er uskadet, dvs. brukbar. Oljer, kjemikalier og andre produkter som ikke har tetning, byttes ikke.
  • Kvitteringen fremvises.
  • Byttingen eller tilbakekjøpet skjer innen 30 dager fra kjøpsdatoen.
  • Unntaket er noen bilelektronikkvarer, og da står det på kvitteringen "Elektronikkprodukt Bil, byttes ikke!".
  • Salgsvarer blir ikke kjøpt tilbake.

5.3 Reklamasjoner

Etter norsk lov kan reklamasjon skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Reklamasjoner bør gjøres innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget. For reklamasjoner, kontakt ditt nærmeste Biltema varehus og ta med varen og kjøpskvitteringen. Hvis det betyr ekstra problemer for deg å besøke nærmeste Biltema varehus med klagesaken din, anbefaler vi at du først kontakter varehuset på telefon 22 22 20 22.  Ha kvitteringen klar.

Hvis det er feil på en vare, vil du bli kreditert den tilsvarende verdien på varen eller få feilen utbedret eller få varen levert hvis den ikke medfører en urimelig pris for Biltema varehuset. Når du betaler med kort, vil kreditering i tilfelle feil på noe bli gjort med det samme kortet som ble oppgitt ved bestilling. Ved betaling med faktura, vil kreditt bli gitt av Resurs Bank i henhold til betingelsene.

6. Personopplysninger

Når du handler eller samhandler med oss, vil du dele din personlige informasjon med oss. Vi behandler personopplysninger i samsvar med Biltemas personvernregler.

Du finner den nyeste versjonen av personvernreglene på https://www.biltema.no/kundeservice/brukervilkar/personvernerklaring/

7. Kontakt

Du kan nå Biltemas kunnskapsrike kundeserviceavdeling som er klar til å svare på spørsmålene dine på vår chat, på e-post: kundservice@biltema.no eller på telefon 22 22 20 22 hverdager mellom 08:00-20:00, eller på lørdag 09:00-18:00.

Du finner adresse, telefonnummer og e-post til respektive Biltema varehus på vår webside www.biltema.no  

8. Tvist

Hvis du og Biltema varehuset ikke er enige, henviser vi deg til forbrukerrådet. Telefonnummer: 23 400 500, eller via kontaktskjema på www.forbrukerradet.no/kontakt-oss