Historien om Biltema

Historien om Biltema

Slik startet Biltema

Året er 1963. The Beatles slipper sitt første album, og John F. Kennedy er president i USA. Men det er også det året da Sten-Åke Lindholm stiller seg spørsmålet som ble startskuddet for Biltemas suksess som hele familiens varehus.

«Hvorfor koster reservedeler og tilbehør til biler så mye?»

Sten-Åke så at billeverandørene ofte hadde relativt lav margin på bilene de solgte, slik at kundene skulle lokkes til å kjøpe dem. Den lave marginen på bilen ble kompensert ved hjelp av svært høye marginer på reservedeler, tilbehør og service.

Da teknologiinteresserte Sten-Åke studerte prisene på andre produkter, så han at det ofte var mange mellomledd mellom produsenten og sluttbrukeren. Mange selskaper brukte mye penger på å bygge opp varemerker, slik at de kunne gjøre produktene sine eksklusive, noe som egentlig ikke hadde noe med kvaliteten på selve produktet å gjøre. Mange varemerkeeiere hadde ikke sine egne fabrikker, men i stedet kjøpte de produktene sine av underleverandører fra hele verden.

Ideen om Biltema ble født – «det meste en bileier trenger til bilen sin»

Basert på studiene og observasjonene sine konkluderte Sten-Åke med at hvis han eliminerte mellomleddene og kjøpte direkte fra produsentene, kunne han virkelig redusere prisen i markedet. Sten-Åke begynte å merke produktene med Biltema for å presse prisene ytterligere og samtidig slippe varemerketvister med forskjellige importører. Det var her den opprinnelige forretningsideen ble født – «å tilby varer av god kvalitet til en god pris». I dette tidlige stadiet var Biltemas hovedmålgruppe bileiere, og Biltemas utvalg skulle inkludere det meste bileiere trenger til bilen sin.

Starten av Biltema

Året er fortsatt 1963, og selskapet Biltema startes under navnet «BIL-TEMA». På den tiden bestod virksomheten av postordresalg av bildeler og biltilbehør. Biltemas populære slagord «Hvorfor betale mer?» ble brukt allerede i den første katalogen. På denne tiden kunne vi ikke skilte med moderne varehus og store lagerlokaler. I starten ble Sten-Åkes og Biltemas virksomhet drevet fra et lite kjellerlokale på Vistvägen i Linköping i Sverige.

Strategiske innkjøpskontrakter

Målet og forretningsideen om å kjøpe inn bildeler direkte fra produsenten førte til at Biltema tidlig fikk oversikt over hvor de forskjellige produktene ble produsert. Allerede mot slutten av 1970-tallet begynte selskapet å bygge opp strategiske innkjøpskontrakter rundt om i verden, og i dag har vi innkjøpskontorer i flere land i Europa og Asia.

1976 – nye lokaler og millionomsetning

I 1976 hadde omsetningen økt til 25 millioner kroner, og Biltema flyttet til sine egne, nye lokaler på Torvingeområdet i Linköping i Sverige. De nye lokalene var på hele 6000 kvadratmeter, og de inneholdt både postordrehåndtering, sentrallager og en butikk på nesten 250 kvadratmeter. En butikk som på starten av 80-tallet ble bygd ut til cirka 2700 kvadratmeter.

1983 – ekspansjonen starter

I 1983 var det på tide å ekspandere utenfor Linköpings grenser, og i tillegg utenfor Sveriges grenser. 1983 var nemlig året da Biltemas andre varehus åpnet – i Norge. Allerede to år senere, i 1985, ble den norske satsingen etterfulgt av åpningen av Finlands største Biltema-varehus. Det tok noen år før det ble etablert varehus i Danmark, men i 2002 åpnet vi dørene til det første varehuset i landet.

92225

Biltemakatalogen

Biltemas velkjente katalog har til nå blitt trykke tog distribuert til cirka 14 millioner husstander i Norden to ganger i året. Gjennom årene har Biltemakatalogen vært ekstremt populær, og den var lenge den kanalen de fleste kunne finne produktene sine i. Men i takt med at den digitale markedsføringen skred frem, ble det i 2022 besluttet at den trykte katalogen ikke lenger skulle distribueres, men at det i stedet skulle være større fokus på digital markedsføring.

Les mer om Biltemas bærekraftstrategi

Biltema i dag

I dag har Biltema rundt 160 varehus rundt om i de fire nordiske landene, og vi utvider og utvikler stadig sortimentet vårt i tråd med mottoet «høyere kvalitet – til lav pris». I tillegg til å fortsatt være et familieeid selskap har Biltema også blitt hele familiens varehus.

Les mer om Biltema i dag

Fra postordre til varehuskjede – reisen i årstall

  • 1963: Postordresalg fra Linköping i Sverige.
  • 1976: Det første varehuset åpner i Linköping.
  • 1980: Varehuset i Linköping utvides til 2700 kvadratmeter.
  • 1983: Det første varehuset åpner i Norge.
  • 1985: Det første varehuset åpner i Finland. 
  • 90-tallet: Produktsortimentet utvides. 
  • 00-tallet: Organisasjonen utvikles.
  • 2000: Biltema åpner varehus som drives som franchise.
  • 2002: Det første varehuset åpner i Danmark. 
  • 2003: Postordrevirksomheten legges ned.
  • 2007: Åpning av vårt nye store sentrallager i Halmstad i Sverige, med lagerkapasitet på cirka 110 000 EUR-paller.
  • 2012: Nytt hovedkontor i Helsingborg i Sverige. 
  • 2013: Organisasjonen fortsetter å vokse og består av mer enn 100 varehus.  
  • 2013–2022: 161 varehus i Norden.
  • 2022: Biltemakatalogen trykkes ikke lenger. I stedet øker fokuset på digital markedsføring.
  • 2023: Etableringen av nye varehus fortsetter.
  • 2023: Biltema feirer 60 år med lave priser.